Voor de eerste maal deelnemer aan de Luchtgeweer Marathon van s.v. Op de Korrel en dan meteen maar winnen. Dat presteerde Raoul Valentijn, overigens na een felle strijd met de gebroeders Ben en Johan Huibers en Stine Andersen. Deze vier schutters bepaalden uiteindelijk het verloop van weer een geweldig evenement bij de Bemmelse vereniging.
Gedurende vijf uur moesten de 25 geweerschutters, (staande-, opgelegde- en visueel beperkte-), 250 schoten lossen. Na het eerste uur nam Ben met 498 punten de leiding. Op één punt gevolgd door Raoul, die op zijn beurt weer één punt voorsprong had op tweevoudig winnaar Johan. Na drie uur had Ben nog steeds de leiding met 1489 punten, op één punt gevolgd door Raoul, terwijl Stine en Johan gelijk stonden met 1480 punten.
Met de overige schutters was er al een ruimere marge ontstaan, doch ook die streden om verbetering van hun onderlinge posities en om de score van afgelopen jaar te evenaren, c.q. te verbeteren.
Daarbij viel vooral ook de strijd op tussen de drie visueel gehandicapte schutters. Na 60 schoten stonden Benjamin Masselink, John Kuster en Milan Boekhoudt n.l. met 577 punten precies gelijk. Benjamin schakelde daarna echter over op een hogere versnelling en na drie uur schieten had hij 1463 punten en een marge opgebouwd op John van 16- en op Milan van 38 punten. Uiteindelijk finishte Benjamin op een vijfde plaats overall met 2452 punten achter de ongenaakbare top vier. John Kuster eindigde op een knappe achtste plaats met een score, die hem zelf nog het meest verbaasde, terwijl Milan met een hogere score als in zijn debuutjaar knap 15e werd.
Ook na het vierde uur had Ben nog steeds de leiding, en wel met 1985 punten. Dat waren er twee mee dan Raoul en respectievelijk 8 en 10 meer dan Johan en Stine. Tijdens het laatste uur ging echter kennelijk het verschil in leeftijd een rol spelen en wist de jongere schutter, Raoul, de achterstand om te buigen in een voordelige marge van drie punten. Met een totaal van 2480 punten werd Raoul uiteindelijk winnaar voor Ben met 2477 punten, terwijl Johan en Stine met een onderling verschil van één punt derde en vierde werden.

Stine werd met deze knappe prestatie de eerste staande schutter op enige afstand gevolg door Jasper Klomp, die op de twaalfde plaats overall eindigde.
Overigens bleef Johan met 2487 punten wel in het bezit van het marathon record.
Naast de debuterende winnaar waren er nog twee debutanten, en wel Joop Hendriks, in het verre verleden al eens actief bij de vereniging en Menno Muller. Beiden hadden het een geweldige ervaring gevonden om aan dit evenement deel te nemen.
Vermeld dient nog te worden het helaas voortijdig afhaken van Mathijs Cornelissen als gevolg van lichamelijke malheur.
Tussen alle geweld van de opgelegde schutters hebben de staande schutters zich knap staande gehouden. De prestaties van Stine en Jasper zijn al gememoreerd, maar ook Richèl, Leny en Cathy kweten zich naar behoren.
Met een gezellige afsluiting kwam er een einde aan een bijzonder geslaagde Luchtgeweer Marathon en werd er alweer reikhalzend uitgekeken naar de vijfde editie volgend jaar op zaterdag 9 februari.

Sjaak de Keijzer

Onderstaand een aantal foto's van de Luchtgeweer marathon, gemaakt door Frank Streng. Zijn hele Flickr album is te zien via de link.

Podium 4e Luchtgeweer marathon; v.l.n.r. 2e Ben Huibers, 1e Raoul Valentijn, 3e Johan Huibers.
Prijzen, de Bemmelse Pony's, aangeboden door Gerard Tap Autoservice. Wisselbeker door STP Modeling / Studio Stens.

Prijzen mede mogelijk gemaakt door Krale Schietsport.

Prijzen mede mogelijk gemaakt door Het Wapen van Bemmel.