Een volle eerste week schietsport.

De eerste twee weken van 2015 zijn om, en dus tijd om één van de goede voornemens van het nieuwe jaar beet te grijpen en uit te voeren; meer publicaties maken. En na een week met 2 TCG (Team Competitie Gelderland) wedstrijden en de 23e Internationale Pistoolnacht is dat natuurlijk een goede mogelijkheid.
Dinsdag 6-1; TCG opgelegd.
Het eerste opgelegd team van OdK mocht aantreden in eigen huis voor de wedstrijd tegen het tweede opgelegd team van sv Strijdlust uit Huissen. Naar de gemiddelden kijkend zou de uitkomst voor OdK goed moeten zijn, maar je weet het in zo'n wedstrijd met verwachtingen maar nooit. Na een spannende wedstrijd met nette scores bleek het OdK-team met Sjaak, Ben, Jan, Henk en andere Jan toch te sterk voor de Huissense tegenstand, met een volle 5-0 overwinning.
Vrijdag 9-1; TCG staand.
Deze lange vrijdag (zie Pistoolnacht) in huize OdK ving aan met een TCG thuiswedstrijd voor het eerste vrijstaande team, met als tegenstander sv. Misterweg uit Winterswijk. Stine, Maria, Jasper en Joeri waren van de partij. Door uitvallende Richèl die geveld was met een winters griepje, mocht reserve Leny Huisman uit team twee optreden op positie 5. Ook hier weer een spannende wedstrijd, waarbij het OdK-team wist te winnen met een minder overtuigende 3-2. Maar, na wat spanning mag zo'n overwinning gewoon gevierd worden. De scores waren netjes, ook bij de tegenstanders uit de Achterhoek.

Internationale Pistoolnacht.

Vrijdag nacht 9-1 / 10-1; 23e Internationale Pistoolnacht.
Het eerste grote evenement in 2015 bij Op de Korrel stond later op de vrijdagavond gepland, waarbij om 22:30u de banen voor de deelnemers aan de 23e IPN ingedeeld werden. Na een loting mochten de 14 deelnemers om 23:00u de baan betreden om hun eerste uur met 90 schoten vol te maken. De uren daarop volgend worden er minder schoten gedaan, maar na een lange nacht waren om 11:00u smorgens 750 schoten gelost.

Dit jaar nieuw; Luchtpistool Opgelegd deelname. Als innovatie wordt er door drie verenigingsschutters deelgenomen in de discipline LP-opgelegd. En niet zomaar een team, want Koos Janssen, Chris de Graaf en Theo Lamers zijn Nederlands Kampioen in deze opstelling, en houder van het nieuwe Nederlandse record. Er worden daardoor ook mooie scores verwacht. Maar zij dingen niet mee in de algemene prijzen, door de "afwijkende" discipline. Tevens mogen zij de nacht doorkomen met een ander schoten-aantal, waarbij zij kaarten krijgen voor 450 schoten. Ook een gigantische prestatie.

Banen 6 t/m 22 werden gebruikt voor de 14 deelnemers, waarbij organisator Bart Wolters uitgeloot was als hekkensluiter. Op baan 22 mocht hij zijn nacht doorbrengen. De andere Bart van OdK, heer Grutters, mocht aantreden op baan 7, voor zijn 2e poging de nacht wedstrijd te trotseren. De opgelegde pistoolschutters kregen de banen 14, 15 en 16 toegewezen. En een 6e deelnemend lid van Op de Korrel stond op baan 20. De eigenlijke kruisboogschutter Pim Stappershoef gaat de zware strijd aan zonder oefening en in een andere discipline dan gebruikelijk.
Verder zijn er 8 deelnemers uit alle hoeken van het land en daarbuiten. Op baan 6 Herman Bogaerts van sv. Het Loodje uit Mechelen, België, die de grote “Studio Stens Wisselbokaal” na de 2013 editie van de Nacht van Bemmel een jaartje op de schouw had staan. Verenigingscollega Gunther Bogearts was ook weer mee afgereisd, en stond op baan 19 klaar om een 4e medaille aan zijn rijtje uit de afgelopen jaren toe te voegen.

Baan 8 werd bemand door Cees Besteman van sv. De Eendracht uit Haaksbergen, naast Harrie Heesakkers van sv. De Scherpschutters uit Veghel. Nieuwkomer in 2015, net als Cees, was Geert Schonenberg van sv. Gennep uit Gennep. Hij volgde zijn collega Robert Drissen, die voor een tweede maal een nachtje door ging halen, op baan 21, en de wisselbokaal had afgestoft voor vanavond. Robert was namelijk de winnaar in 2014. Gery Pardoel van sv. Robin Hood uit Woerden die zijn 9e IPN startte, mocht baan 12 innemen. De enige Duitse deelnemer dit jaar was Helmut Boland, van BSV Rees – Feldmark uit Emmerich, die op baan 18 voor een 6e maal de uitdaging aanging. Wel was er support uit Duitsland meegereisd.

Na een nacht vol spanning, lood, perslucht-vulling, veel koffie en de inmiddels internationaal bekende macaroni, komt de wedstrijd na 12 uur spanning tot een einde. Hoogstaande prestaties voor allen, al kan er natuurlijk maar één schutter naar huis met de sterk bevochten wisseltrofee. En ook in 2015 gaat deze trofee mee naar Gennep, met als winnaar met 6923 punten ook dit jaar Robert Drissen. Van harte gefeliciteerd! En ook felicitaties voor Koos Janssen, met de overwinning in de LP-opgelegd categorie.
Felicitaties gaan eigenlijk uit naar alle deelnemers, want geconcentreerd met 750 schoten de nacht doorkomen is een uiterst grote prestatie. En ook de supporters en vrijwilligers hebben de nacht doorgehaald, wat tevens een grote inzet vraagt.
Volgend jaar zal de Internationale Pistoolnacht, ook bekend als de 24e Nacht van Bemmel, op vrijdag 8 januari verschoten worden. Dus geïnteresseerden, zet het vast in je agenda! Opgeven of gewoon je gegevens achterlaten kan ook al, zodat je een uitnodiging tot opgave kunt verwachten eind 2015. Gewoon even een mailtje naar This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.  En de supporters kunnen die datum natuurlijk ook vast in de agenda zetten om eens te proeven van de sfeer, de uitdaging te bekijken, mee te maken en te beleven.