Zaterdag 9 december werd in Hoogeveen de finaledag van een nieuwe opzet voor Nederlandse Kampioenschappen voor Luchtwapen Teams verschoten. En niet onverdienstelijk voor sv. Op de Korrel; gouden plakken voor zowel de disciplines Luchtpistool als Luchtgeweer.
Tijdens de afdelings- en districtskampioenschappen van afgelopen seizoen konden verenigingen zich als proef inschrijven met 5 persoons gemengde teams, in de disciplines Luchtgeweer en Luchtpistool. Gemengd wilde daarbij zeggen, dat heren en dames van alle leeftijden en klasse indelingen samengevoegd konden worden, om een zo sterk mogelijk verenigingsteam te realiseren in de twee disciplines. Tijdens die wedstrijden konden de verenigingen zich plaatsen bij de beste vier van Nederland voor de finales die, na uitstel in september, bij de Hoogeveensche SV verschoten werden.

Het Luchtgeweer team van OdK dat als eerste geplaatst stond ving de dag aan, waarin het kruislingse systeem aangehouden werd bij de voorronden; nummers 1 tegen 4, dan 2 tegen 3 en uiteindelijk de verliezers tegen elkaar voor brons en de winnaars voor goud en zilver. De wedstrijden op zich werden verschoten volgens de opzet van de Inter District Competitie, maar dan voor 30 schoten, waarbij de schutters van het 5-koppige team op gemiddelden worden ingedeeld en per positie een punt kunnen verdienen voor het team. De eerste ronde won OdK met 3 tegen 2 van een samengesteld team dat bestond uit schutters van sv. De Valk uit Elspeet, aangevuld met reserves waaronder Leny Huisman van OdK. Het samengestelde team met Leny werd uiteindelijk 3e, waardoor de eerste medaille deels voor OdK binnengehengeld werd. De finale werd pas aan het einde van de dag geschoten, tegen sv. De Korrel uit Emmeloord. Met een spannende maar volle 5-0 overwinning wisten de schutters de medailles en beker naar Bemmel te halen.

Het Luchtpistool team mocht de eerste voorronde schieten tegen KSV Oranje Nassau uit Rotterdam, waar nipt van gewonnen werd. De finale troffen de heren het team van sv. De Vrijheid uit Edam, wat een mooie strijd opleverde. Het aller laatste schot was beslissend, want de stand was tot dusver 2-2 en Bart Grutters moest zijn zenuwen bedwingen om het laatste punt naar Bemmel te trekken. Hij en Samantha liepen gelijk in ritme en prognose score, dus het laatste schot van beide was alles bepalend. Samantha eindigde haar wedstrijd met een 7 en twee seconden later viel het schot van Bart, die een luid applaus kreeg voor zijn 9 en de daardoor gewonnen wedstrijd! Goud voor het Luchtpistool team.

De Pilot voor 5-persoons gemengde Teams is met deze finale-dag deels afgesloten. Afwachten is het vervolg wat er aan gegeven wordt, waar OdK reeds op ingespeeld heeft tijdens de Internationale Open Wedstrijd in oktober. Hier kon men namelijk ook met gemengde teams deelnemen, omdat de vereniging het team-schieten een warm hart toedraagt.
Het NK-teams was een lange dag, met natuurlijk zwaar weer maar ook veel wachttijden door de vele wedstrijden die over de dag verdeeld waren. Met een eerste wedstrijd om 9.00u en een prijsuitreiking om 20.30u, waren het vooral de Bemmels schutters die de volledige dag in Hoogeveen “Op de Korrel blauw” kleurde. En met een gouden randje.

Zie ook het artikel in de Hoogeveensche Courant.

Foto’s zijn te vinden op de Flickr pagina van Frank Streng.

Finale Luchtgeweer; sv. Op de Korrel Bemmel - sv. De Korrel Emmeloord.

Voorronde Luchtpistool; sv. Op de Korrel Bemmel - KSV Oranje Nassau Rotterdam.

Spanning bij Bart Grutters

Luchtgeweer team sv. Op de Korrel Bemmel, Richèl, Jasper, Marco, Leny (reserve), Maria, Mathijs.

Finale Luchtpistool; Bart Grutters en Samantha van Assendelft van Wijck.

Brons winnaars Luchtgeweer; Het KNSA-Pilotteam met Leny voor sv. Op de Korrel.

Goud winnaars Luchtgeweer; sv. Op de Korrel Bemmel.
Jasper, Richèl, Mathijs, Maria, Leny. Missend op de foto: Marco van Woudenberg.

Goud winnaars Luchtpistool; sv. Op de Korrel Bemmel.
Hans, Bart, Frank, Gerico. Missend op de foto: Theo Lamers.